Jaunoji kamerinės klasikos kritika: Filharmonija pristato: romantika Paliesiuje

Šių metų gruodžio 7 dieną Paliesiaus dvare įvyko koncertas ,,Filharmonija pristato: romantika Paliesiuje“. Paliesiaus dvaras yra puikiai žinomas kaip erdvė, kurioje skamba Vakarų klasikų muzika. Tarp koncertų pavyzdžių paminėsiu tik kelis koncertus: š.m gegužės 19 dieną čia skambėjo italų kompozitoriaus Antonio Vivaldi (1678-1741) muzika, o tuo tarpu spalio 26-ąją dieną buvo atliekama vokiečių klasiko, Johanno Sebastiano Bacho (1685-1750) kūriniai.

Pats koncertas pasižymėjo puikiu atlikimu, tačiau tai neturėtų nustebinti dėka pianistės ir kolektyvo istorijos. Šio koncerto kolektyvas,- Čiurlionio kvartetas ir jaunosios kartos pianistė, Simona Zajančauskaitė-Giedraitė. Žiūrint iš istorijos perspektyvos būtina paminėti, jog būtent šis kvartetas buvo pats pirmas kolektyvas mūsų šalyje, gavęs patį aukščiausią meninį apdovanojimą (Lietuvos nacionalinė kultūros ir meno premija) pirmais nepriklausomos mūsų šalies metais (1990). Tuo pačiu žinant kolektyvą, galime pateisinti patį koncerto pavadinimą, t.y .,Filharmonija pristato: romantika Paliesiuje“, nes šis kolektyvas dirba Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. Tuomet viskas tampa aišku. O kodėl gi romantika?

Roberto Schumanno  (1810-1856) fortepijoninis kvintetas Es-dur op.44 pasak koncerto pakvietimo yra ,,pati romantiškiausia ir ir gražiausia partitūra, sukurtų fortepijonui ir styginių kvartetui“. Tokią pačią poziciją išreiškė ir smuikininkas Johnnas Daveris (1954-2003), gausiai rašęs apie Schumanno kūrybą.  Savo knygoje ,,Beautiful and abstruse conversations“ (1998) jis teigė, jog būtent šis kūrinys yra ne tik viena geriausių Schumanno kompozicijų, tačiau tuo pačiu tai yra viena geriausių XIX amžiaus kamerinių kūrinių[1]. Kalbant apie kitą pasirinkimą, norvegų kompozitoriaus Edvardo Griego (1843-1907) styginių kvarteto nr.1 g-moll op.27 būtina atkreipti dėmesį į įdomų faktą, jog šis kūrinys parašytas 1877/1878 gyvenant mažame Hardangerio miestelyje (galbūt tuo čia ir pasireiškia romantinė dvasia?).

Bet kokiu atveju, norėčiau pagirti idėjos autorius: pavadinimas atspindi turinį, puiki pasirinkta erdvė koncertui ir tuo pačiu visas konceptas suteikia puikią dirvą meniškiems pamąstymams.

 

Autorius: Justas Stankevičius

 

[1] Daverio, John. “’Beautiful and Abstruse Conversations’: The Chamber Music of Schumann.” Nineteenth-Century Chamber Music. Ed. Stephen E. Hefling. 1998, Schirmer, p. 220