Rašo Lrytas.lt: Operos ir baleto teatro vadovas koncertuos Paliesiaus dvare

(https://www.lrytas.lt/kultura/meno-pulsas/2018/07/26/news/operos-ir-baleto-teatro-vadovas-koncertuos-paliesiaus-dvare-7078130/)

Jonas Sakalauskas – atlikėjas ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro vadovas. Interviu su juo kalbėjomės apie operos žanrą, šio subtilybes, artėjantį koncertą ir dainininko neatsiejamą ryšį su muzika. Žiūrovai turės puikią galimybę patirti aukščiausios kokybės atlikimą ir susipažinti su šiuo žanru gyvai Liepos 29-tą dieną, 16:00 valandą Paliesiaus Dvare, kur baritonas J. Sakalauskas kartu su akordeonistu L. Salijumi atliks ir žiūrovams pristatys rinktines gražiausias operų arijas.

Kaip jūs apibūdintumėte operos žanrą, žmogui kuris nieko apie jį nežino?

Operos esmė yra užprogramuota jos atsiradime. Tai tarsi spektaklis, drama išreikšta per muziką. Per muziką pasakojama istorija, o monologas papasakoja mintis. Operą iš kitų žanrų skiria jai reikalingas maksimalus dėmesys balsui, melodijai, intensyvumui ir spalvoms. Taip išreiškiama labai daug istorijos elementu, charakteristikų. Operose atsikleidžia žmogaus balsas pilnu diapazonu, dėl to arijos yra labai išraiškingos ir leidžia emociškai prisiliesti prie didžiausių išgyvenimų.

Kas paskatino jus domėtis opera, arijomis?

Operą atradau dainuodamas, pradėjau mokytis arijų, supratau, jog man tai labai patinka. Vieniems patinka paišyti, kitiems greitai vairuoti automobilį, dar kitiems žmonėms patinka groti gitara. Nors mane gyvenime žavi labai daug dalykų, supratau, jog organizmas tiesiog reikalauja dainavimo. Susidomėjimas atsirado, kai pradėjau lankyti akademinio dainavimo pamokas. Po to tiesiog gilinausi, dainavau arijas, duetus, ištraukas iš operų. Tuo metu, studijuodamas “Kelpšos” konservatorijoje, pradėjau reguliariai lankytis teatre, kas ilgainiui tapo neatsiejama mano gyvenimo dalimi.

Kokius jausmus jums sukelia opera?

Opera gali labai užkabinti ir sužadinti. Mane, kai kurios operos tiesiog pakylėja į dangų. Tu pamatai tokias emocijas, kurių, gal, gyvenime nesutiksi, ir kurias labai norėtųsi patirti dažniau… Susiduri su labai didingu žanru, kuris tave be galo įtraukia apjungdamas muziką, vizualinius aspektus, bei dainavimą. Kai viskas susijungia į vieną gerą istorija su geru pastatymu, gerais dainininkais, puikiu atlikimu ir dirigentu, tada opera iš tikrųjų tampa opera iš didžiosios raidės ir labai įtraukia. Tai tampa visaverčiu, labai plačiu žanru su itin plačiu poveikiu, kas leidžia būti pakylėtam nuo žemės ir prisiliesti prie kažko labai didingo. Tuo pačiu, opera taip pat turi ir pavojaus. Jei pasirinktas ne tas autorius, pastatymas ar atlikimo lygis, ji gali tapti žanru, kuris kelia nuobodulį. Operai keliu aukščiausius reikalavimus ir ji kelia labai nedviprasmiškas emocijas – arba labai pakylėja, arba yra labai nuobodi.

Kokių operos ar pastatymai jus labiausiai įkvepia?

Čaikovskio operos, ypatingai “Pikų dama”, Musorgskio, Godunovo, Pučinio “Bohema”, “Toska”. Mocarto “DonDžiovanis”, “Glorija”, Strauso “Salomėja”. Tai turbūt yra tos, kurios labiausiai įkvepia, tačiau pasaulis yra labai platus ir viskas stipriai priklauso nuo atlikimo. Iš atlikėjų man labai patinka – Noreika, Chorotovskis, Pavarotis. Čia tokie odisėjai, kuriuos visas pasaulis žino, bet pasaulyje yra daugybė ir kitų labai nuostabių dainininkų, kurie visi turi savo unikalų žavesį. Aš čia išvardinau pačius žymiausius, šalia to yra mažiau žymių ir Lietuvos muzikantų, kuriuos irgi be galo mėgstu.

Kokie elementai yra svarbiausi tobulam operos koncerte?

Na, tobulą koncertą sukurti sunku. Galima užmigti ir per tobuliausiai atliekamą muziką, jeigu, žargonu tariant, „nekabina“, jei nepatinka žmogaus tembras, jo išvaizda ir siekiamos emocijos. Dėl to, tobulų koncertų nebūna. Kitą vertus, būna tokių koncertų, kuriuose atlikėjai savo darbą atlieka itin profesionaliai ir ryškiai, bet ir tai dar nėra galutinis rodiklis. Taip pat būna koncertų, kuriuose publika ir atlikėjai supranta vienas kitą: atlikėjai parenka programą, publika seka ja, džiaugiasi ir yra pasiruošę, žino kur atėjo. Tai yra geriausia, kas gali nutikti, koncerto metu, bet receptų, deja, nėra. Jei atlikėjai darbą daro maksimaliai kokybiškai ir žiūrovai stengiasi juos išgirsti, įvertinti pasiruošimą, nuoširdumą, tai yra amžini raktai, kurie visada atrakina duris.

Ar opera Lietuvoje yra populiarus žanras, kaip jūs matote šio žanro ateitį?

Lietuvoje opera yra ganėtai populiarus žanras. Operos ir baleto teatro salės yra visada pilnos žiūrovų. Šis žanras Lietuvoje yra labai mėgstamas ir vertinamas. Kuo toliau, tuo žiūrovų vis daugėja, bei pavyksta pritraukti vis jaunesnių koncertų lankytojų.

Ar manote, jog muzika gali išgelbėti pasaulį, jei taip, tai kodėl?

Aš manau, kad menas gali išgelbėti pasaulį. Aš įsitikinęs, kad jeigu mes padarysime taip, jog meno svarba visuomenėje išaugs ir daugiau žmonių galės prisidėti prie išskirtinio aukštojo meno, tai padės mums ugdyti laimingesnę, harmoningesnę visuomenę, kurioje bus gerokai mažesni šansai, kilti karui, tarpusavio vaidams, ar vyrauti blogoms emocijoms. Mano manymu, gera muzika, gera opera, puikus baletas po savęs labai dažnai palieka kažkokį pakylėtą jausmą, kurį, galbūt, ne kasdieną įmanoma išgyventi. Tai skatina gerus dalykus mūsų viduje. Įkvepia nebūti agresyviu, o laikytis pozityvumo, jaustis pakylėtam kasdienybėje. Manau, tokia būsena kuria laimingą visuomenę, kurioje sumažėja grėsmės, tiek ekologinėms, tiek kriminalinėms katastrofoms. Apibendrinant manau, kad muzika apskritai skatina bendrumą ir harmoniją mūsų visuomenėje.

Jono Sakalausko kartu su akordeonistu Laimonu Salijumi atliekamų operos gražiausių arijų kviečiame klausytis liepos 29-tą dieną 16:00 valandą Paliesiaus Dvare.