Pianistas Gintaras Januševičius: „Paliesiaus dvaras – vienas svarbiausių klasikinės muzikos podiumų Lietuvoje“

Šaltinis: Lrytas.lt

Pasitikite pavasarį su įkvepiančia muzika – balandžio 6 d. Paliesiaus dvare vyks išties išskirtinis jaunų ir itin talentingų, didžiausios Baltijos šalyse fortepijono akademijos „Klaipėda Piano Masters“ laureačių Gabrielės Bekerytės ir Živilės Kudirkaitės pasirodymas. Taigi, apie šią, atlikėjus iš viso pasaulio pritraukiančią akademiją, jos filosofiją, muzikančių pasirodymą ir nuostabųjį Paliesiaus dvarą kalbėjomės su pianistu, aistringu meno gerbėju ir puoselėtoju, „Klaipėda Piano Masters“ meno vadovu Gintaru Januševičiumi.

 

Balandžio 6 d. Paliesiaus dvare koncertuos didžiausios Baltijos valstybėse fortepijono akademijos „Klaipėda Piano Masters“ laureatės Gabrielė Bekerytė ir Živilė Kudirkaitė. Galbūt pasidalinsite artėjančio pasirodymo detalėmis?

Pirmiausia, esu labai dėkingas Paliesiaus dvaro komandai, kad prisidėjo prie mūsų akademijos misijos ir įsteigė savo prizą jauniesiems pianistams. Jauni žmonės auga ir tobulėja scenoje, o Paliesiaus dvaras – vienas svarbiausių klasikinės muzikos podiumų Lietuvoje. Gabrielei ir Živilei debiutinis rečitalis Paliesiuje – didelė garbė, atsakomybė ir šansas užmegzti svarbius kontaktus bei paskelbti apie save publikai.

Tarp „Klaipėda Piano Masters“ išskirtinių bruožų yra ilgalaikis kontaktų su mūsų studentais palaikymas, pasibaigus akademijai. Akademijos metu jie mokosi ne tik analizuoti ir interpretuoti muziką, bet ir kurti rečitalių programas, pristatyti kūrinį publikai, rūpintis savo karjera bei įvaizdžiu. Akademijoje išmoktas pamokas jie vėliau pritaiko tolesniuose savo muzikinio kelio etapuose. Mes savo ruožtu norime padėti jiems žengti pirmuosius profesionaliuosius žingsnius ir su nuostabių partnerių pagalba galime atverti labiausiai degantiesiems kelią į scenas. Metų bėgyje organizuojame studentų rečitalius, suteikiame jiems stipendijas dalyvauti mūsų partnerių akademijose. Šiemet studentus delegavome į dešimt renginių Lietuvoje, Vokietijoje ir Lenkijoje, o juose skambina pianistai, akademijos metu įrodę, kad gali ir dega noru jau dabar eiti į sceną ir publikai padovanoti įkvepiantį ir kokybišką renginį.

Savo debiutiniam rečitaliui Paliesiaus Dvare Gabrielė ir Živilė pasirinko spalvingą prancūzišką programą. Joje skambės kompozitorių Johann Sebastian Bach, Frederic Chopin, Claude Debussy ir Maurice Ravel kūriniai. Merginoms pavyko sudėti programą iš itin skirtingų prancūziškų atspalvių – publika išgirs prancūziškojo baroko šokius, romantizmo aistras, impresionistinius potėpius, mistišką šešėlių muziką, o koncerto pabaigoje atvers ir pasakų pasaulį. Kurdamos programą pianistės dirbo petys į petį, o jų kruopštaus ir draugiško darbo vaisius negali palikti abejingų.

 

Jūs esate „Klaipėda Piano Masters“ meno vadovas, papasakokite kaip viskas prasidėjo?

Labai anksti nutraukiau savo konkursinę karjerą ir pradėjau aktyviai koncertuoti. Konkursuose stengiamasi vengti kūrinių, kuriuos komisija gali palaikyti „ne standartu“. Kalbėti nuo scenos ar naudotis teatriniais elementais beveik visuose konkursuose yra draudžiama. Jaučiausi įspraustas į rėmus, nes norėjau scenoje pristatyti ne tik tradicinį repertuarą, bet ir kompozitorius bei kūrinius, kurių muzika tiesiog netinkama konkursų specifikai. Net tokie žymūs prancūzų kompozitoriai kaip Francis Poulenc, Darius Milhaud, Jean Francaix pianistų konkursuose yra praktiškai negrojami, genialūs Aramo Chačaturiano, Nikolajaus Medtnerio ar George Gershwin fortepijoniniai koncertai – taip pat. O kiek dar daug neatrastų kompozitorių! Pasitraukiau ir pradėjau koncertinę karjerą – be ypatingos gausos kontaktų ir be agento.

Nuo tada praėjo nemažai laiko ir buvo nuveiktas didžiulis kūrybinis ir organizacinis darbas. Šiuo metu mano karjera klostosi nuostabiai, turiu nevaržomą laisvę kurti programas ir puikias koncertines erdves susitikimams su publika. Visgi, tai susikurti reikėjo praktiškai be žinių, pastoviai eksperimentuojant, darant daug netyčinių puikių sprendimų bei brangiai kainavusių klaidų. Žiūrėdamas atgal, būčiau svajojęs apie projektą, kuriame jauni pianistai galėtų susitikti ir atvirai pasikalbėti apie koncertinę karjerą su vyresniais ir sėkmingai kuriančiais pianistais, muzikos verslo žinovais, gauti žinių, nedėstomų pasaulio universitetuose. Būčiau dėkingas už patarimus, kaip nugalėti scenos baimę, už žinias, kaip pasiruošti susitikimui su dirigentu, koncerto organizatoriumi ar agentu, galiausiai – net ir gauti palaikymą ar patarimą kaip sudėti koncerto programą. Tai man būtų padėję atverti dar daugiau durų ir sutaupyti nemažai nervų. Būtent tokia ir yra „Klaipėda Piano Masters“ esmė – paruošti jaunuosius pianistus, svajojančius apie pianistų karjeras, profesionaliajam gyvenimui. Juk daugelis jų galvoja, kad užtenka puikiai valdyti fortepijoną ir karjera ateis savaime. Tai – viena didžiausių muzikos pasaulio apgavysčių.

Kadangi akademijos programą sudėjau pagal savo patirtį, ji tapo unikali ir pirma tokia visame pasaulyje. Pirmieji pasaulyje akademijos formate pradėjome dėstyti pianistams atlikimo psichologiją, scenos elgesį, koncertų vedimą, aprangos stilių, taikyti fizioterapiją ir masažus. Programa netruko išpopuliarėti tarp pianistų ir nepraėjus nei trims metams pasaulyje yra ne vienas ir ne du projektai, iš mūsų „pasiskolinę“ formatą ir idėjas. Žinoma, visa akademijos sėkmė būtų neįmanoma be žmonių, ant kurių pečių laikosi visa organizacija – Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos bendruomenės ir mūsų jaunos ir energingos komandos, sudarytos iš menininkų bei vadybininkų.

 

Kaip vyksta mokymosi procesai šioje akademijoje ir su kokiais iššūkiais susiduriate?

Kiekvienai akademijai atrenkame po 20-25 pianistus nuo 14 iki 35 metų amžiaus. Vienas svarbiausių akademijos akcentų – visi jie gyvena kartu tame pačiame pastate, daug bendrauja ir mokosi vienas iš kito. Kadangi menininkams labai svarbu išmokti būti savarankiškais, net nesvarstėme viešbučio ar gyvenimo su tėvais galimybės – norime, kad kiekvienas akademijoje išmoktų ir susitvarkyti kambarį, ir nevėluoti į susitikimus, ir pagerintų užsienio kalbos žinias. Kiekvienas studentas gauna po 3 individualias fortepijono pamokas, per kurias atrenkami kūriniai į akademijos koncertus Žemaitijoje ir Pajūryje. Šiemet kiekvienas pianistas ant scenos eis mažiausiai du, daugiausiai – penkis kartus.

Be pamokų akademijoje kasdien vyksta po vieną paskaitą arba praktinį užsiėmimą. Juos kasmet veda skirtingi specialistai, o šiemet tarp jų – TV ir radijo laidų vedėja Gerūta Griniūtė, pianistai Arta Arnicane, Valentina Berman ir Dr. Slawomir Wilk, scenos psichologas Macdara Ó Seireadáin, marketingo specialistė Corinna Eicke, šokėja Ana Buchovskaja-Zamulskienė ir fizioterapeutė Meike Bistram. Kartu su jais jaunieji pianistai gilinsis į programų planavimą, karjeros organizaciją, muzikos atlikimo analizę, muzikos renginių reklamos subtilybes, scenos baimę ir jos pažabojimo būdus, efektyvų kūrinių mokymąsi bei galiausiai savo kūno suvokimą per judesį ir masažus.

Didžiausi iššūkiai mums – išpildyti jaunųjų pianistų lūkesčius. Kiekvienas jų – jautri, gili asmenybė su savo svajonėmis ir elgesio ypatumais. Kartais būtent jie ir neleidžia pakilti aukščiau karjeros laiptais – kaip žinia, agentai ir koncertų organizatoriai nenoriai dirba su neorganizuotais „svajokliais“, vėluojančiais, pamirštančiais, per jautriais. Stengiamės perprasti kiekvieną mūsų studentą ir padėti išmokti iš šalies pažvelgti ne tik į savo grojimą, bet ir elgesį.

 

Kokius kriterijus turi atitikti muzikantas, kad patektų į „Klaipėda Piano Masters“ fortepijono akademiją?

Į akademiją dalyviai atrenkami pagal savo pasiekimus muzikoje, gyvenimo tikslus ir asmenybės bruožus. Ne paslaptis, kad menininko gyvenimas dažnai keičiasi, jame atsiranda naujų idėjų ir pomėgių. Kai kurie pasitraukia už scenos organizuoti koncertinio gyvenimo, kiti – kurti muzikos, treti – dėstyti, o labiausiai socialiai angažuoti net išeina į politiką. Mūsų akademijos filosofijoje visi šie keliai yra vienodai svarbūs ir įdomūs, o būvimas visame pasaulyje koncertuojančiu solistu – tik vienas daugelio lygiaverčių būdų skleisti pasaulyje žmogiškumą, gėrį ir grožį. Taigi, į akademiją patenka tie, kurie įrodo esą ne tik talentingi pianistai, bet ir potencialūs eruditai, filantropai bei vadybininkai, norintys išmokti fortepijono pagalba kuo daugiau prisidėti prie geresnio pasaulio kūrimo.

 

Papasakokite apie muzikantes Gabrielę Bekerytę ir Živilę Kudirkaitę, kaip joms sekėsi mokytis šioje akademijoje?

Gabrielė ir Živilė „Klaipėda Piano Masters“ akademijoje mokėsi nuo pat jos įkūrimo. Per tą laiką jos labai patobulėjo tiek iš pianistinės, tiek iš žmogiškosios pusės. Abi jas vertinu kaip labai gilias asmenybes su nuostabiomis muzikinėmis idėjomis, kurių iš jų niekada nereikia „traukti“, o tiesiog palaikyti ir suteikti joms sceną. Mane žavi jų atsidavimas darbui, kruopštumas, principingumas. Žaviuosi tuo, kaip su kiekvienu pasirodymu jos vis drąsesnės ir labiau pasitikinčios savo talentu, juk drąsa – vienas svarbiausių, nors toli gražu ne savaime suprantamas atlikėjo bruožas. Šis laikotarpis – reikšmingiausias jų karjeroje, kai daromi visą gyvenimą lemsiantys sprendimai. Džiaugiuosi, kad publika palaiko abi merginas, taip drąsindama jas eiti šiuo nuostabiu, bet velniškai sunkiu keliu.

 

Jūs pritraukiate ne tik daugybę jaunų talentingų atlikėjų iš viso pasaulio, bet ir turite daug partnerių, sakykite, kur jūsų sėkmės paslaptis?

Mūsų filosofija – visų pirma yra žmogus, o tik tada – profesija. Skatiname visapusišką išsilavinimą, socialinę atsakomybę, profesionalų požiūrį į darbą, žmogišką kontaktą, sveiką gyvenseną. Publika į koncertus ateina ne klausyti pirštų barbenimo, kad ir koks jis būtų virtuoziškas, o sielos ir intelekto. Atleiskite, negaliu eiti į paviršutiniško žmogaus koncertą, kaip ir į koncertą žmogaus, kuris apsimeta, kad kuria, o nulipęs nuo scenos daro gėdingus dalykus arba mato tik finansinę savo profesijos pusę. Pamenu ne kartą girdėtą frazę „jis – genijus, jam viskas atleidžiama“. Savo pianistams skiepijame kitokias vertybes ir yra be galo malonu, kad tai pastebi mūsų partneriai, studentai bei jų tėvai. Pasauliui šiuo metu kaip niekad reikia meno, žmogiškumo, savitarpio supratimo, o tų tikslų galime siekti visi kartu.

 

Ką jūsų gyvenime reiškia mokymas? Kodėl jums tai svarbu?

Pirmiausia – man tai yra galimybė perduoti savo mokytojų išmintį ir savo patirtį jauniesiems pianistams. Esu labai laimingas žmogus, galėjęs mokytis iš tokių asmenybių, kaip Jurgis Bialobžeskis, Vladimiras Krainevas, Berndas Goetzke, Lazaris ir Valentina Bermanai, Valė Kulikauskienė, Valentina Potejenko, galiausiai – mano nuostabūs tėvai. Daugelio mano mokytojų jau nebėra su mumis, tačiau jų sukaupta išmintis niekur nedingo ir per mokinius sklinda per pasaulį. Džiaugiuosi, kad būdamas jaunas ir aktyvus scenoje, galiu savo studentams ir papasakoti šviežius atsiminimus, ir gyvai parodyti techninių problemų sprendimus. Nesisavinu šios išminties ir neslepiu kortų rankovėje – mano studentai visada gauna iš manęs viską, ką žinau pats.

Antra – nemalonu pripažinti, bet dažnai nuobodžiauju klasikiniuose koncertuose. Nemažai pianistų yra užstrigę praeityje ir neklausia savęs, ar jų koncertai yra aktualūs šiuolaikiniame pasaulyje. Mano nuomone, pramokus fortepijono amato nederėtų sustoti ir pasitenkinti tik kūrinio sugrojimu be klaidų. Grojančiųjų greitai, garsiai ir be klaidų – begalės. Reikia ieškoti savo individualaus veido, įdomių muzikos pateikimo formų, dalyvauti menų sintezėje. Kiekvienam savo studentui dėstau individualiai ir stengiuosi ne išmokyti būti mano kopija, o padėti kokybiškai išpildyti savo pačių idėjas. Daug kalbamės, kuriame, dirbame, šlifuojame, bet visada savo darbą pradedu nuo studento idėjų ir norų. Jei kiekvienas scenoje bus vis kitoks ir kurs skirtingus puikius dalykus, publikai visada bus įdomu. O kartu nebenuobodžiausiu ir aš.

 

„Klaipėda Piano Masters“ laureačių Gabrielės Bekerytės ir Živilės Kudirkaitės pasirodymas vyks nuostabiajame Paliesiaus dvare. Galbūt pasidalinsite savo įspūdžiais apie šią vietą, buriančią menininkus?

Paliesiaus dvare skambinau jau dukart, šių metų liepos mėnesį laukia trečias pasirodymas su naujausia soline programa „Naujasis Kolosas“. Dvaras neatsitiktinai taip pamėgtas atlikėjų – nuo fantastiškos akustikos ir puikaus fortepijono iki nuostabios gamtos viskas, čia dera ir įkvepia kūrybai. Esu labai patenkintas darbu su Dvaro komanda, kuri greitai ir dėmesingai reaguoja į atlikėjo pageidavimus, yra puikiai organizuota ir nuoširdi.

Kadangi mėgstu bendrauti su publika, galiu susipažinti ir su pastoviais koncertų lankytojais. Jie Paliesiaus dvare patys skirtingiausi, tačiau daugelį jų jungia meilė savo kraštui ir pagarba menui. Kiekvienas atlikėjas, radęs laiko pabendrauti, namo išsiveš dar daugiau įspūdžių – vien ko vertos fotografo Algio Jakšto istorijos.

Neabejoju, kad Gabrielė ir Živilė iš šio koncerto parsiveš geriausią patirtį ir atsiminimus bei viliuosi, kad kitais metais dvaro publikai galės prisistatyti nauji jaunieji „Klaipėda Piano Masters“ menininkai.