Lrytas.lt: Legendinis violončelininkas A. Kniazevas unikalią įrašų studiją rado Lietuvos pakraštyje

Marija Žemaitytė

Tai unikali vieta, kurią mūsų įrašams pasiūlė Kasparas, – po savaitės įrašus vainikavusio koncerto „lrytas.lt“ sakė violončelininkas A.Kniazev – Žinoma, kad šiuolaikinės įrašų studijos turi savą specifiką, bet čia dirbti buvo taip pat nepakartojama. Mane ypač žavėjo šios akmeninės šimtmečių senumo sienos, kuriančios ne tik ypatingą akustiką, bet ir atmosferą.

( https://www.lrytas.lt/kultura/meno-pulsas/2018/11/19/news/legendinis-violoncelininkas-a-kniazevas-unikalia-irasu-studija-rado-lietuvos-pakrastyje-8283214/ )

Legendinio violončelininko Aleksandro Kniazevo ir pianisto Kasparo Uinsko duetas jau trečią kartą džiugino Lietuvos muzikos gurmanų širdis. Pirmieji bendri koncertai prieš trejus metus surengti Nacionalinėje filharmonijoje Vilniuje ir Kauno filharmonijoje, prieš metus duetas vėl grojo Kaune, o praėjusio šeštadienio koncertui atlikėjai pasirinko išskirtinės akustikos kamerinę Paliesiaus dvaro „Pasagos“ koncertų salės erdvę.

Nuo idėjos iki įrašų – metai

Atlikėjų pažintį lėmė atsitiktinumas, išaugęs į rimtą profesinį bendradarbiavimą. „Kai pirmą kartą kartu koncertavome, iš karto pajutau, kad mus sieja ta pati muzikinė kalba ir vizija, mes jaučiame muziką panašiai, o tai labai svarbu duete, – yra pasakojęs K. Uinskas.- Mane žavi A. Kniazevo muzikinis alkis. Tarsi ką tik koncertinę veiklą pradėjęs atlikėjas jis nesustoja ieškoti ir mokytis, su neišsenkančia energija ir užsidegimu repetuoja, kol pasiekia tokį rezultatą, kokį įsivaizduoja“.

Koncerto Paliesiuje (Ignalinos r.) metu charizmatiškasis muzikas iš Maskvos puikiai patvirtino ir dar vieną scenos partnerio apibūdinimą: į sceną jis išeina ne kaip nuo šlovės ir koncertų rutinos pavargęs muzikantas, o visą širdį, emocijas ir jėgas publikai atiduodantis atlikėjas.

Trečiajam bendram savo projektui atlikėjų duetas paruošė dar niekur neatliktą, specialiai violončelei ir fortepijonui aranžuotą J. Brahmso dainų programą. Kai šio kompozitoriaus kūrybai buvo dedikuotas antrasis bendras K. Uinsko ir A. Kiazevo projektas, praėjusiais metais pristatytas Kauno filharmonijoje, atlikėjams gimė mintis išleisti bendrą kompaktinę plokštelę, kurioje ir skambėtų J. Brahmso kūriniai.

Ši idėja ir buvo įgyvendinta Paliesiaus dvaro „Pasagos“ koncertinėje salėje, kurią savo atliekamų kūrinių įrašams vis dažniau renkasi pasaulinio lygio muzikantai. Vienas pirmųjų salės akustiką ne tik koncertams, bet ir įrašams išbandė garsus smuikininkas Gidonas Kremeris, negailėjęs komplimentų puikiai darbo aplinkai ir salės akustikai. A. Kniazevas ir K. Uinskas visą savaitę  Paliesiaus dvare skyrė įrašams, juos baigę publikai dovanojo ir įsimintiną bendrą pasirodymą.

Ypatingos akustikos ir atmosferos erdvė

Prestižiniame tarptautiniame P. Čaikovskio konkurse, kuris 1977-aisiais vyko Vilniuje, laureatu tapęs violončelininkas A. Kniazevas pasaulinės šlovės sulaukė vos septyniolikos. Šiandien charizmatiškojo violončelininko koncertų sąraše – garsiausios pasaulio scenos, pasirodymai su žymiausiais pasaulio orkestrais ir atlikėjais.

Amsterdamo, Paryžiaus, Londono, Vienos, Prahos ir kitų kultūros didmiesčių pagrindinėse koncertų scenose laukiamas atlikėjas liko pakerėtas ir atokiame Lietuvos pakraštyje įsikūrusio Paliesiaus dvaro scenos. „Tai unikali vieta, kurią mūsų įrašams pasiūlė Kasparas, – po savaitės įrašus vainikavusio koncerto „Lietuvos rytui“ sakė muzikantas. – Žinoma, kad šiuolaikinės įrašų studijos turi savą specifiką, bet čia dirbti buvo taip pat nepakartojama. Mane ypač žavėjo šios akmeninės šimtmečių senumo sienos, kuriančios ne tik ypatingą akustiką, bet ir atmosferą“.

Vienas talentingiausių Lietuvos pianistų K. Uinskas yra kilęs iš Druskininkų, mokėsi Varšuvos F.Šopeno konservatorijoje, prestižinėje Julliardo mokykloje Niujorke, baigė Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Šiandien pasaulinio garso koncertų salėse su žymiausiais orkestrais bei solistais pasirodantis pianistas K. Uinskas yra pelnęs ir tarptautinės publikos, ir kritikos pripažinimą: „…Didis pianistas ir muzikas…“ (Carnegie Hall, „New York Concert Review“), „…kvapą gniaužiantis jausmingumas, tai buvo absoliučiai magiška…“ (London Wigmore Hall, „Seen and Heard international“).

Po kompaktinės plokštelės įrašų ir koncerto Paliesiaus dvare, A.Kniazevas trumpam stabtelėjo Vilniuje, kurio senamiesčiu, ypač Šv. Onos bažnyčia, jis be galo žavisi. Kaskart viešėdamas Lietuvos sostinėje jis su nostalgija prisimena, kad būtent čia įvyko pirmasis tarptautinis pripažinimas. Nors pasaulyje muzikantas labiausiai žinomas kaip genialus violončelininkas, jis taip pat groja vargonais, o ne taip seniai pradėjo ir pianisto karjerą.